Elektroniska tjänster
Att lämna in klagomål elektroniskt
Klagomål kan anföras hos justitieombudsmannen på elektroniska blanketter, som finns i Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtoris kommunikationstekniktjänsten Turvaviesti. Blanketterna fylls i och skickas krypterade till justitieombudsmannens kansli.
På blanketterna kan klagomålet anföras genom att identifiera sig eller utan att göra det. Vid identifieringen används suomi.fi-identifikation som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Mer information om behandlingen av personuppgifter i samband med identifieringen finns i dataskyddsbeskrivningen för suomi.fi-identifikation.
De uppgifter som samlas in med blanketten styrs till e-posten för registratorskontoret vid justitieombudsmannens kansli. Därifrån registreras ärendet i vårt ärendehanteringssystem. Läs mer om behandlingen av personuppgifter i anslutning till behandlingen av ärenden som hör till vår behörighet. Uppgifterna sparas också i Valtoris tjänst för krypterad e-post i 90 dagar för att förbättra tillförlitligheten i dataöverföringen och informationens tillgänglighet.
Det är också möjligt att lämna klagomål genom att skicka klagomålet till riksdagens justitieombudsmans kansli som ett sekretessbelagt meddelande till registratorskontoret via kommunikationstekniktjänsten Turvaviesti. Valtori och Erillisverkot Oy, som deltar i produktionen av Kommunikationstekniktjänsten Turvaviesti, behandlar personuppgifter (e-postadress, IP-adress och mobiltelefonnummer om mobilcertifikat används) endast för tillhandahållande av tjänsten, identifiering av användarna samt administration av användarrättigheter och informationssäkerhet. Öppnade meddelanden sparas i Turvaviesti-tjänsten i 30 dagar och oöppnade i 60 dagar.
Det är möjligt att lämna in ett klagomål till justitieombudsmannen per brev, e-post eller genom att personligen lämna in det till justitieombudsmannens kansli.
Klagomål och andra ärenden som kommit in via olika kanaler registreras i vårt ärendehanteringssystem (behandling av ärenden som hör till vår behörighet).
Besök på webbsidan
Vår webbsida är öppen för alla och du behöver inte ge dina personuppgifter annars än när du lämnar in ett klagomål med hjälp av ovan nämnda blanketter.
Information om användares sidladdningar på vår webbsida sparas för att göra sammandrag av tjänstens funktion samt för att utreda felsituationer. På vår webbsida använder vi Matomo-analysverktyget för att samla in anonyma data om besökare. Matomo ställer inte in kakor och data som samlats in (som anonymiserad IP-adress och land/stad som bedömts utifrån den, sidor som öppnats och tidpunkten för besöket samt information om webbläsaren, enhetens modell och operativsystem) kan inte kopplas till en enskild person.
Mediernas e-postlistor
Med hjälp av e-postlistan för rättsjournalister förmedlar kommunikationen vid justitieombudsmannens kansli meddelanden och annan information som hänför sig till mediernas verksamhet. Med hjälp av e-postlistan kan representanter för medierna som är intresserade av riksdagens justitieombudsman nås målinriktat och snabbt och på så sätt stöds mediernas arbete.
I sändlistan sparas personens e-postadress, namn och arbetsgivare. E-postadressen fås av den registrerade själv eller av den person som anmält hen. Kommunikationen kan också lägga till adresser på e-postlistorna för att säkerställa att informationsförmedlingen fortsätter till exempel i samband med personbyten vid redaktionerna.
Riksdagens justitieombudsmans kansli använder också riksdagens kanslis e-postlistor. Läs mer på riksdagens webbsida om behandlingen av personuppgifter på mediernas e-postlistor (på finska).
Vad vår behandling grundar sig på
Vi behandlar personuppgifter för att iaktta skyldigheten enligt 5 § i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019) att ge alla en möjlighet att med hjälp av digitala tjänster eller andra elektroniska dataöverföringsmetoder sända elektroniska meddelanden och handlingar som hänför sig till deras behov att uträtta ärenden. Behandlingen av personuppgifter grundar sig på artikel 6.1 c i dataskyddsförordningen.
Vi behandlar särskilda kategorier av personuppgifter på grundval av det allmänna intresset (artikel 9.2 g i dataskyddsförordningen (EU 2016/679) och 6 § 1 mom. 2 punkten i dataskyddslagen (1050/2018)).
Vi behandlar särskilda kategorier av personuppgifter på grundval av det allmänna intresset (artikel 9.2 g i dataskyddsförordningen (EU 2016/679) och 6 § 1 mom. 2 punkten i dataskyddslagen (1050/2018)).
Utlämnande av uppgifter
Uppgifterna lämnas i regel inte ut.
Tjänsteleverantörerna av de datasystem som riksdagens justitieombudsmans kansli använder har tillgång till uppgifterna för att kunna sköta underhållet och utvecklingen av tjänsten. De behandlar personuppgifter på uppdrag av riksdagens justitieombudsmans kansli och får inte behandla uppgifterna för annat än produktion av en överenskommen tjänst.
Uppgifter lämnas ut till dem som begär dem i enlighet med lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet. Uppgifterna och handlingarna är offentliga, om de inte uttryckligen är sekretessbelagda enligt lag.
Uppgifter lämnas inte ut för direktmarknadsföring och opinionsmätningar eller marknadsundersökningar.
Uppgifterna överförs inte utanför Europeiska unionen (EU) eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES).
Din rätt till dataskydd
Läs mer om dina dataskyddsrättigheter