Tillgänglighetsutlåtande

Ombudsman.fi-webbtjänstens tillgänglighetsutlåtande

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller webbtjänsten Ombudsman.fi och har publicerats den 10.12.2025. Beskrivningen av tjänstens tillgänglighet grundar sig på en självutvärdering och en bedömning av en utomstående expertorganisation.

Vi strävar efter att garantera tillgängligheten till våra tjänster i enlighet med lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019) och EU:s tillgänglighetsdirektiv. I det här tillgänglighetsutlåtandet berättar vi vilka brister det finns i tjänstens tillgänglighet och hur du kan ge oss respons och utvecklingsförslag om tjänstens tillgänglighet.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Tjänsten uppfyller delvis tillgänglighetskraven.

Icke-tillgängligt innehåll

Följande innehåll och funktioner uppfyller inte ännu kraven för nivåerna A & AA i WCAG-kriterierna. Man strävar efter att åtgärda de centrala bristerna senast den 31.12.2026.

Sidhuvudet för lättlästa sidor

  • Länkens programtext är "Tillbaka till förstasidan för riksdagens justitieombudsman-webbsidan", även om man via länken återvänder till den lättlästa webbplatsens förstasida. (2.4.4), (2.5.3)

Sidfot

  • Information om en extern länk förmedlas endast visuellt. (1.3.1)

Tips-element

  • Det finns brister i användningen av tangentbord och hjälpmedel i Tips-elementen. (2.1.1), (2.4.3), (4.1.2)
  • Innehållet som öppnas genom att peka kan inte döljas utan att pekaren flyttas. (1.4.13)

Klagomålsblanketter

  • Autocomplete-attributet har inte utnyttjats i blanketternas fält. (1.3.5)
  • I språkmenyn finns punkter där värdet för lang-attributet inte är en giltig språkkod. (3.1.2)
  • I samband med förhandsgranskningens grupper finns felaktiga hänvisningar till felaktiga etiketter. (1.3.1)
  • Hoppa till innehållet-länken tar inte användaren till huvudinnehållet på alla sidor. (1.3.1)
  • Kontrasten mellan texten och bakgrunden är ställvis inte tillräcklig. (1.4.3)
  • Alla felmeddelanden är inte beskrivande. (3.3.3)
  • När blanketten har skickats hålls den föregående sidans rubrik "Förhandsgranskning" som rubrik för bekräftelsevyn. (2.4.6)

PDF-dokument

  • Alla PDF-dokument som sparats och länkats till på webbplatsen är inte tillgängliga. De saknar bland annat anteckningar av vilka rubriksuppbyggnaden framgår och som skulle göra det enklare att skapa sig en bild av och förstå dokumentets uppbyggnad. (1.3.1)

Övriga brister i tjänsten

  • På webbsidorna finns länkar vars objekt kan vara oklart för någon som använder hjälpmedel. (2.4.4)
  • Tjänsten innehåller texter som har markerats som rubriker även om de inte logiskt fungerar som rubriker. (1.3.1)
  • Tjänsten kan innehålla listor som inte har skapats programmässigt som listor. (1.3.1)

Noterade du brister i tillgängligheten i vår digitala tjänst?

Du kan ge oss respons om tillgängligheten genom att skicka e-post till adressen [email protected]. Beskriv problemet så noggrant som möjligt i din respons.

Om du upptäcker tillgänglighetsproblem på webbplatsen ska du först ge respons till oss, dvs. till webbplatsens administratör. Svaret kan ta 14 dagar. Om du inte är nöjd med svaret eller om du inte fått något svar inom 14 dagar, kan du anmäla bristen till Traficom.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

Transport- och kommunikationsverket Traficom

Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.saavutettavuusvaatimukset.fi/sv
[email protected]
telefonnummer växel 029 534 5000