Hur klagar man?

Du kan lämna in ett klagomål till riksdagens justitieombudsman om du misstänker att en myndighet, en tjänsteinnehavare eller en privat aktör som sköter ett offentligt uppdrag inte har följt lagen eller fullgjort sina skyldigheter eller om du misstänker att de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna inte har tillgodosetts på behörigt sätt i dessa aktörers verksamhet.

Innan du lämnar in ett klagomål lönar det sig i många fall att direkt kontakta den myndighet som du anser att förfarit på ett lagstridigt sätt. Det är möjligt att problemet kan lösas snabbt på det här sättet.

Justitieombudsmannen undersöker inte

  • ärenden mellan myndigheter, såvida det inte är fråga om till exempel att behandlingen av ett ärende fördröjts eller en tjänsteinnehavares beteende
  • klagomål som gäller ett ärende som är äldre än två år, om det inte finns särskilda skäl till det.

Ett klagomål kan anföras av en person ensam eller tillsammans med andra. Klagomål kan också anföras på en annan persons vägnar. Fullmakt för att anföra ett klagomål på en annan persons vägnar.

Anonyma klagomål registreras, men de undersöks inte.

Undersökningen av ett klagomål är avgiftsfri.

Klagomål kan gälla ett förfarande som strider mot lagen, till exempel:

  • en befogenhet som överskridits eller en prövningsrätt som missbrukats
  • fördröjning i behandlingen av ett ärende, bristfällig motivering av ett beslut, vårdslöshet, avsaknad av rådgivning, osakligt beteende eller något annat förfarande som strider mot en god förvaltning
  • en kränkning av de grundläggande fri- och rättigheterna eller de mänskliga rättigheterna

Myndigheter är till exempel:

  • statliga ämbetsverk och inrättningar
  • välfärdsområden
  • kommunala ämbetsverk och förtroendeorgan
  • domstolar

Tjänsteinnehavare är till exempel:

  • poliser
  • utmätningsmän
  • socialarbetare
  • hälsocentralläkare
  • kommundirektörer
  • lärare i grundskolan
  • byggnadsinspektörer
  • domare

Du kan också lämna in klagomål hos justitieombudsmannen om inrättningar som sköter offentliga uppdrag. Exempel på sådana är arbetslöshetskassor och försäkringsanstalter. De betalar ersättningar, stöd och pensioner. Även företag som välfärdsområdena köper tjänster av sköter ett offentligt uppdrag. Till exempel ett barnhem kan vara ett sådant företag.

Justitieombudsmannens tillsyn omfattar inte:

  • riksdagen i egenskap av lagstiftare, riksdagsledamöterna
  • justitiekanslern i statsrådet
  • myndigheter i utlandet
  • internationella organisationer
  • ideella föreningar
  • banker och andra företag, såvida de inte sköter ett offentligt uppdrag
  • bostadsaktiebolag
  • enskilda yrkesutövare, till exempel advokater eller privatläkare
  • enskilda personer

Ska jag lämna in ett klagomål till justitieombudsmannen (JO) eller justitiekanslern (JK)?

Klagomål kan i princip riktas antingen till JO eller till JK. Det finns emellertid vissa betydande skillnader i deras uppgifter.

Det lönar sig att lämna in klagomålet direkt till den laglighetsövervakare till vilken ärendet hör enligt lagen om fördelningen av uppgifter. Om ett ärende lämnas till fel övervakare, överför justitieombudsmannen eller justitiekanslern ärendet till rätt laglighetsövervakare.

JO och JK kan också överföra klagomål sinsemellan för att påskynda behandlingen eller när det är motiverat av andra skäl. Klaganden underrättas alltid om överföringar mellan JO och JK.

Offentlighet

Som regel är klagomålshandlingar offentliga. Enligt lag är dock uppgifter om till exempel klagandens hälsotillstånd och sociala förmåner sekretessbelagda.

Målet för behandlingstiden är högst ett år

Den målsatta tiden för behandling av klagomålsärenden är högst ett år. Om ett klagomål inte föranleder en egentlig undersökning, ges svaret på klagomålet vanligtvis inom tre månader.

Var får jag mer information?

Klagomålet kan på förhand diskuteras med någon av tjänstemännen vid justitieombudsmannens kansli. De nås via riksdagens växel, tfn 09 4321. Ett personligt möte förutsätter tidsbokning.

Kansliets tjänsteinnehavare kan inte förutse slutresultatet av ett klagomål. Klagomålet börjar undersökas först när ett skriftligt klagomål har anhängiggjorts. Justitieombudsmannen eller den biträdande justitieombudsmannen fattar beslut om klagomålet.

Du hittar mer information om hur du lämnar in ett klagomål i våra broschyrer.

Bekanta dig också med vanliga frågor.