Mitä on hyvä hallinto?

Kun oikeusasiamies tutkii kanteluita, hän katsoo myös, onko hallinto ollut hyvää.
Hyvä hallinto on jokaisen ihmisen perusoikeus.
Kaikilla ihmisillä on oikeus saada hyvää hallintoa.

Mitä hyvään hallintoon kuuluu?

Hyvään hallintoon kuuluu, että viranomaiset kohtelevat kaikkia ihmisiä oikeudenmukaisesti.
Viranomaisten täytyy olla puolueettomia.
Viranomaisten täytyy myös tehdä työnsä huolellisesti ja oikein, eikä työ saa kestää liian kauan.

Hyvää hallintoon kuuluu myös, että viranomaiset vastaavat ihmisten asiallisiin kysymyksiin.
Viranomaiset kysyvät mitä mieltä olet silloin, kun asia koskee sinua itseäsi.

Viranomaiset antavat asiakkaan puhua omaa äidinkieltään.
Viranomaiset myös kertovat syyt, joiden perusteella he ovat tehneet päätöksensä.
Viranomaiset myös kertovat, miksi he ovat tehneet päätöksensä.
Hallintolaki kertoo lisää hyvästä hallinnosta.