Jos haluat tehdä kantelun, voit kirjoittaa oikeusasiamiehelle kirjeen.
Voit tehdä kantelun myös niin, että täytät kantelulomakkeen. Löydät ne näiden linkkien kautta:
Sähköinen kantelu tunnistautuen
Sähköinen kantelu tunnistautumatta
Voit kirjoittaa kantelun suomeksi tai ruotsiksi. Voit tehdä kantelun myös englanniksi.
Kerro kantelussa omin sanoin seuraavat asiat:
Kantelussa täytyy lukea kantelijan nimi ja osoite. Jos kantelussa ei ole nimeä, oikeusasiamies ei tutki sitä.
Kantelussa on hyvä olla myös kantelijan puhelinnumero ja sähköpostiosoite.
Kun lähetät kantelun oikeusasiamiehelle, laita sen mukaan kopiot asiaasi koskevista päätöksistä ja asiakirjoista.
Niistä oikeusasiamies saa lisätietoa asiastasi.
Kantelun voi lähettää oikeusasiamiehelle postissa, faksilla tai sähköpostilla.
Saat ilmoituksen, kun oikeusasiamies on vastaanottanut kantelun.
Kantelun tutkiminen ei maksa mitään.
Kantelun tutkiminen voi viedä paljon aikaa.
Oikeusasiamies yrittää tutkia kaikki kantelut alle vuodessa.
Tarvitsetko neuvoa kantelun tekemiseen?
Vaihteen numero on 09 4321.
Voit soittaa numeroon arkipäivinä kello 9-16.