Så undersöker JO ett klagomål

JO behandlar ett klagomål om en myndighet har brutit mot lagen, eller om en myndighet har låtit bli att göra sitt jobb.

Ibland kan JO behandla ett klagomål av någon annan anledning.

JO behandlar ett klagomål och bestämmer vad som ska göras.

JO avgör i varje enskilt fall om myndigheten har följt lagen.

JO ser också till att de grundläggande rättigheterna och de mänskliga rättigheterna har respekterats.

När JO behandlar ett klagomål kontaktar JO många olika personer.

JO kontaktar den myndighet som ärendet gäller.

JO ber också andra myndigheter om hjälp med utredningar och information.

JO kan be en inspektör att undersöka ärendet.

JO kan också be polisen att undersöka ärendet.

Den berörda myndigheten eller tjänstemannen får alltid ge sin syn på ärendet.

Samtidigt får de veta vem som har klagat.

Klagomålen brukar vara offentliga handlingar.

Vissa uppgifter är ändå hemliga, till exempel den klagandes hälsotillstånd och sociala förmåner.

JO kan överföra behandlingen av klagomålet till en annan myndighet om det behövs.
I så fall meddelar JO detta till den som har lämnat in klagomålet.

Vad ett klagomål leder till

Vad ett klagomål leder till beror på vad JO kommer fram till i sin utredning.

JO kan väcka åtal om det har skett ett brott.

JO kan ge en anmärkning till en myndighet

om myndigheten har brutit mot lagen eller gjort sitt arbete fel.

JO kan tala om för en myndighet hur den borde ha följt lagen.

JO kan också tala om för en myndighet vad som är god förvaltning och hur man respekterar de grundläggande rättigheterna och de mänskliga rättigheterna.

JO kan också föreslå att en myndighet ska rätta ett fel

eller gottgöra dem som blivit orätt behandlade.

Om JO hittar brister i hur ett ministerium agerar

kan JO föreslå att ministeriet ändrar på sin verksamhet.

Men JO kan inte ändra myndigheters avgöranden.

JO kan inte ändra en domstols beslut.

JO kan inte blanda sig i ärenden som behöver bevisning eller som ska avgöras i en domstol.

JO kan inte lägga sig i en myndighets arbete om myndigheten har följt lagen och handlat rätt.

JO kan inte besluta om skadestånd.

JO kan inte ge juridisk rådgivning.