Vad gör JO
JO ser till att myndigheterna följer lagen i sitt arbete.
Myndigheterna måste också utföra sitt uppdrag och göra det på rätt sätt.
JO övervakar framför allt att de grundläggande rättigheterna
och de mänskliga rättigheterna uppfylls.
Den statliga förvaltningen måste också fungera bra.
I Finland har vi en justitieombudsman, alltså JO, och två biträdande justitieombudsmän.
Alla tre gör samma arbete och arbetar självständigt.
Alla tre har samma befogenheter.
Finlands lag ger dem samma rätt att göra sitt arbete.
Riksdagen väljer JO och de två biträdande justitieombudsmännen.
De blir valda för fyra år åt gången.
JO rapporterar varje år till riksdagen
om hurdant arbete de har gjort.