Vilka är de grundläggande rättigheterna och de mänskliga rättigheterna?

Boken Finlands Lag

När JO undersöker klagomål bedömer JO också om de mänskliga rättigheterna har respekterats.

Alla människor har grundläggande rättigheter.

De är rättigheter som tryggas i Finlands grundlag.

De ger uttryck för allmänt accepterade värderingar som är viktiga för alla i samhället.

De grundläggande rättigheterna skyddar individens frihet.

De grundläggande rättigheterna kallas också för grundläggande friheter.

Staten, kommunerna och myndigheterna får inte begränsa individens frihet.

Till de här friheterna hör bland annat alla människors rätt till liv.

Alla har rätt till personlig frihet och integritet.

Alla har rätt att röra sig och alla har rätt att skydda sitt privatliv.

Alla har rätt att yttra sig, att hålla möten och höra till föreningar.

Alla har rätt till skydd för sin egendom.

Det betyder att ingen får ta någon annans egendom.

Till de grundläggande rättigheterna hör de ekonomiska rättigheterna, de sociala rättigheterna och de kulturella rättigheterna.

Till exempel har man rätt till arbete, social trygghet och utbildning.

Dessutom skyddar grundlagen jämlikheten och jämställdheten.

Grundlagen skyddar också rösträtten.

Alla finländska medborgare har också rätt att använda sitt modersmål. 

Grundlagen skyddar också miljön.

Alla har också rätt till rättssäkerhet.

De betyder att lagarna skyddar våra rättigheter.

Europeiska unionen har en stadga.

Där finns de grundläggande rättigheterna för alla EU-medborgare.

Alla myndigheter i alla EU-länder måste följa den här stadgan. 

EU-länderna måste respektera de grundläggande rättigheterna.

De mänskliga rättigheterna är sådana rättigheter som gäller alla människor i världen.

De finns i internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter.

Finland har lovat trygga de här rättigheterna för alla finländare  och alla människor som kommer till Finland.

De mänskliga rättigheterna ska trygga alla människors rätt  till ett människovärdigt liv.

Lagarna i Finland ger människorna trygghet.

Viktiga lagar är de grundläggande fri- och rättigheterna,  Europeiska unionens grundläggande rättigheter  och de internationella mänskliga rättigheterna.

Myndigheterna är skyldiga att trygga de mänskliga rättigheterna.

Man får inte glömma bort de mänskliga rättigheterna eller de grundläggande rättigheterna.